Mmm...blomkål!

Jeg er ret vild med blomkål - både kogt og råt - sidstnævnte især i salater!

For et par år siden købte jeg "Suveræne succeser, Greatest Hits med Ekstranumre" af Sonja Bock og Tina Scheftelowitz.

Det er en virkelig lækker opskriftsbog med masser af inspiration til tilbehør af grønt og salater.

I denne bog har jeg fundet en opskrift på blomkål - "blomkål maskeret med tahincreme"

Vi er vilde med den herhjemme, og den er altid på bordet som eneste tilbehør, når vi spiser frikadeller:-)

Det ligner måske lidt noget fra en gyserfilm - men det smager fantastisk!

"Blomkål maskeret med tahincreme"

Du skal bruge:

-Et blomkålshoved
-30 g (3 spsk) pinjekerner
-evt 1 håndfuld grofthakket bredbladet persille

Creme:

-3 spsk tahin
-2 dl yoghurt naturel (eller hvad du har der minder om det i køleskabet - jeg har både brugt fromaige frais og creme fraiche - så har jeg bare tyndet cremen lidt efterfølgende med vand, så den fik den rette konsistens, til at hælde over blomkålshovedet)
-1 presset fed hvidløg
-1 1/2 spsk friskpresset citronsaft
-1 nip cayennepeber
-salt

Fjern bladene fra blomkålen og kog det hele hoved i saltet vand - vandet skal næsten dække kålen - i 10 - 15 minutter, til det er mørt, men stadig sprødt. Afdyp og afkøl kålen.
Rør yoghurt i tahinen - lidt ad gangen (jeg plejer at gøre det omvendt), rør de øvrige ingredienser i cremen og smag til. Cremen må gerne trække nogle timer eller mere i køleskabet.
Rist pinjekernerne på en tør, hed pande, til de er gyldne.
Ved serveringen anrettes kålen på et fad, hæld cremen over og pynt med pinjekerner og evt persille.

Velbekommen!

*S*

2 kommentarer:

  1. Umm - kan man måske lave cremen dagen før?

    SvarSlet
  2. Det er jeg helt sikker på at man godt kan - tror faktisk kun den bliver bedre - har dog ikke selv prøvet det! :-)

    SvarSlet