Pasta med kødboller og hjemmelavet tomatsauce!

Lige endnu en rigtig god opskrift, som jeg vil dele med jer - pasta med kødboller og hjemmelavet tomatsauce!
Opskriften er originalt stærk tomatsauce med masser af chili i, men med en lille dreng, som ikke er begejstret for stærk mad, så kan man bare udelade chilien.
Kødbollerne skal steges i ovnen, så hvis man laver en portion af 500g kød, så er der rigeligt til, at man kan fryse halvdelen ned til næste gang, man vil lave retten. Det kommerselvfølgelig an på hvor mange man er, men til 2 voksne og 1 barn, så passer det fint at dele kødbollerne op.


Til kødbollerne skal du bruge:
500 g hakket oksekød
150 g hytteost
1 æg
2 spsk rasp
1 stort presset fed hvidløg
1 tsk groft salt
friskkværnet peber

Til tomatsaucen skal du bruge: 
olivenolie
5 forårsløg i tynde ringe
chili (kan enten være frisk eller tørret og doseres efter lyst)
2 dåser hakket tomater
1 dl vand
2 tsk sukker
1½ tsk groft salt

Derudover skal du bruge:
Lidt forårsløg til at drysse over retten
400 g pasta f.eks. tortiglioni, penne eller lign.

Sådan gør du:
Når du skal lave kødbollerne så blander du det hakkede kød med hytteost, æg, rasp, hvidløg, salt og peber. Rør det godt og stil farsen tildækket i køleskabet i ca. 15 min. Form farsen til små kødboller på størrelse med valnødder og læg dem på et stykke bagepapir på en bagerist. Bag kødbollerne i midt i ovnen i ca. 15 min. ved 175°.
Tomatsaucen laves ved at opvarme olien i en gryde. Svits forårsløg og chili i ca. ½ min og tilsæt derefter tomater, vand, sukker og salt. Lad saucen koge ved svag varme og under låg i ca. 10 min. Tag låget af gryden, og kog saucen ved jævn varme i ca. 10 min. Smag den stærke tomatsauce til.

Vend så kødbollerne i tomatsaucen og server det sammen med nykogt pasta - velbekommen!


*H*

Ingen kommentarer:

Send en kommentar