Svensk pølseret med knoldselleri og pastinak


Jeg er ikke særlig stor fan af svensk pølseret, da jeg faktisk ikke er særlig vild med pølser. Men jeg laver det alligevel nogen gange, da resten familien er ret vilde med det. Jeg faldt tilfældigt over en nordisk version af svensk pølseret, men den var alligevel lidt omfattende den opskrift. Men så snuppede jeg bare idéen med at bruge knoldselleri og pastinak i den opskrift, jeg plejer at bruge. Så 2/3 del af kartoflerne blev skiftet ud med knoldselleri og pastinak, og det blev så lækkert! Jeg synes nemlig godt, at klassisk svensk pølseret kan blive lidt vammel, men med de kogte rodfrugter i, blev retten lige piftet op!

Til 4 personer skal du bruge:
300 g kartofler 
1 knoldselleri
5 pastinakker
8 pølser 
1 stort løg 
Smør til stegning 
3 tsk paprika 
1 dåse lille tomatpuré
2 dl mælk 
½ dl fløde 
Salt og peber
Klippet purløg 


Sådan gør du:
Skær kartofler, pastinak og knoldselleri i store stykker og kog dem. Dette kan med fordel gøres dagen før, så de er kolde og faste, når de skal bruges. Skær pølser i mindre stykker, og pil og hak løget fint. Svits løget i smøret til det er gennemsigtige og tilsæt så paprika og lad det svitse med lidt. Tilsæt pølserne og steg dem med i 5 min. Herefter tilsættes kartofler og rodfrugter, tomatpuré og de øvrige ingredienser. Lad retten koge i ca. 10 min. eller til kartofler og rodfrugter er godt varme. Velbekomme...

*H*

Ingen kommentarer:

Send en kommentar