Cassoulet med bacon og hvide bønner

Denne opskrift faldt jeg i vinters over, i et af Irma's krydderiet blade. Syntes den lød helt vildt lækker, da jeg er meget begejstret for hvide bønner,og ikke mindst simremad!
Jeg har selv tilføjet chorizopølse, syntes det giver en dejlig røget og kraftig smag, og så mætter den endnu mere. Vil mene, at der med denne portion er til 2 dage, hvis du serverer et godt, groft brød til.

1 pose hvide kidneybønner a 450 eller 1 dåse
300 gram bacon
1 chorizopølse (økoen fra netto er go'!)
1 stort løg
Olie
2 fed hvidløg
2 dl hvidvin
3 laurbærblade
2 tsk paprika
2 tsk tørret timian
3 spsk tomatkoncentrat
1 liter vand
40 gram smør
Salt og peber
Godt brød

Kom bønner i en skål og dæk med koldt vand. Lad stå i 12 timer
Hæld vandet fra. Skær bacon og chorizopølse i skiver og hak løg og hvidløg. Svits i en stor gryde med olie. Kom vin, laurbærblade, paprika, timian, tomatkoncentrat i gryden. Hæld 1 liter vand i gryden og lad retten simre i ca 45 minutter, indtil bønnerne er møre. Tilfør evt vand løbende. Vend smørret i gryden til sidst, for smagens skyld og smag til med salt og peber. Server et godt, groft brød til.


Mine egne billeder blev ikke så gode, så jeg tog et af opskriften fra Irma´s blad:-)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar