Boller i Karry

Så er januar skudt i gang med en god gang boller i karry! Mmm det er altså en god spise, og hvis man gider lave en stor portion kødboller, så der er nok til at fryse, så er det jo ekstra nemt, hvis bare kødbollerne skal findes i fryseren.


Kødboller:
500 g hakket kalv/flæsk
2 spsk. pureret løg
2,5 dl mælk
1 dl. mel
1 æg
1 tsk. salt
Peber

Put alle ingredienserne i en røreskål og rør grundigt i ca. 5 min. Hvis farsen er blevet for fast, kan der tilsættes lidt mere mælk. Stil farsen i køleskabet i mindst 30 min. Form så kødbollerne på størrelse med valnødder og put dem i en gryde med kogende vand. Kog kødbollerne i ca. 8-10 min. til de føles stive. Det er en god idé med en gryde med stor "overflade", da man kun kan koge et lag kødboller af gangen.

Karrysauce:
2 løg
2 æbler
20 g smør
3-4 spsk. karry
2 spsk. mel
6-7 dl. kogevand fra kødbollerne (boullion kan også bruges)
1 dl. madlavningsfløde
Salt og peber

Hak løg og skræl og riv æblerne. Svits løg i smøret indtil de er klare. Tilsæt så æbler og karry. Lad det svitse lidt, og drys mel over. Pisk grundigt til at mel er opsuget.
Hæld nu lit ad gangen kogevandet over mens der piskes konstant. Lad saucen småkoge i 5 min.
Stik en stavblender ned i saucen og blend saucen til en fin og lækker sauce (hvis man godt kan lide chunky stykker i saucen, så behøver man ikke blende den). Tilsæt herefter madlavningsfløde og smag til med salt og peber og ekstra karry hvis nødvendigt. Lad igen saucen småkoge i 5 min.

Put bollerne i karrysaucen og varm det hele igennem - servér med ris og mango chutney til!

*H*

Ingen kommentarer:

Send en kommentar